GENEL
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ BÖLÜMÜ
ALANIN TANIMI
Bilişim Teknolojileri alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
ALANIN AMACI
Bilişim Teknolojileri alanı altında yer alan dallarda, sektörün ihtiyaçları ve bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazandıran nitelikli meslek elemanlarını yetiştirmek amaçlanmaktadır.
DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI
1. BİLGİSAYAR TEKNİK SERVİSİ
Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılımı kurulumu, bakım ve arıza giderme işlemleri ve bilgisayar ile kontrol edilebilen sistemler kurmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılımı kurulumu, arıza giderme ve kontrol sistemleri devreleri yapma yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Bilgisayar teknik servisi olmak isteyenlerin;
Ø El ve güç aletlerini güvenli kullanma yeteneğine sahip,
Ø Yabancı dil bilen,
Ø Ekip içinde çalışabilen,
Ø Sistemli düşünebilen,
Ø Matematikle ilgili konularda başarılı,
Ø Kendini yenileyebilen,
Ø Araştırmacı,
Ø Hassas çalışma tekniklerini kullanabilen,
Ø Sabırlı ve dikkatli,
Ø Bilgisayar ile anlaşabilme ve kontrol edilebilme özelliklerine sahip devreleri araştırabilme ve geliştirebilme yeteneğine sahip kimseler olmaları gerekir.
2. AĞ İŞLETMENLİĞİ
Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları ve geniş ağ sistemleri yönetimine yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları, geniş ağ sistemleri için yönlendirme ve yönlendirme yönetimi yapma yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Ağ işletmenliği meslek elemanlarının;
Ø Sistemli düşünme gücüne sahip,
Ø Matematikle ilgili konularda başarılı,
Ø Kendini yenileyebilen,
Ø Araştırmacı,
Ø Sabırlı ve dikkatli, sorumluluk sahibi,
Ø Şekiller arasındaki ilişkileri algılayabilen,
Ø Ayrıntılara önem veren,
Ø Bireysel karar verme yeteneği güçlü olan,
Ø Mantığı güçlü, dikkatli ve de sabırlı,
Ø Yabancı dile ilgi duyan kimseler olmaları gerekir
3. VERİ TABANI PROGRAMCILIĞI
Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım ve yedek almaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım yapma, yedek alma yeterliklerine sahip teknik elemanlar yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Veri tabanı programcısı olmak isteyenlerin;
Ø Tasarım ve görsel yeterliliğine sahip,
Ø Yabancı dil bilen,
Ø Ekip içinde çalışabilen,
Ø Sistemli düşünebilen,
Ø Matematikle ilgili konularda başarılı,
Ø Kendini yenileyebilen,
Ø Araştırmacı,
Ø İyi derecede tanımlama yeteneğine sahip,
Ø Sabırlı ve dikkatli,
Ø Verilerin saklanması için yapılması gereken işlemleri bilgisayar diline aktarabilen kimseler olmaları gerekir.
4. WEB PROGRAMCILIĞI
Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında, web sayfası tasarımına ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlanmasına yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında web sayfası tasarımı ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlama yeterliklerine sahip teknik elemanlar yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Web programcısı olmak isteyenlerin;
Ø Tasarım ve görsel yeterliliğine sahip,
Ø Yabancı dil bilen,
Ø Ekip içinde çalışabilen,
Ø Sistemli düşünebilen,
Ø Matematikle ilgili konularda başarılı,
Ø Kendini yenileyebilen,
Ø Araştırmacı,
Ø Sabırlı ve dikkatli,
Ø Bir konunun çözümlenmesi için yapılması gereken işlemleri bilgisayar diline aktarabilen kimseler olmaları gerekir.
GİRİŞ KOŞULLARI
Öğrencilerin sağlık durumu, Bilişim Teknolojileri alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
İSTİHDAM ALANLARI
Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
1. Bilgisayar teknik servisi hizmeti veren bilgisayar firmalarında, kamu kurum ve kuruluşlarında,
2. Ağ kurulum ve yönetimi hizmeti veren ya da bu hizmete ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında,
3. Kullanıcı ara yüzüne sahip uygulama ve veri tabanı programları kullanımı ve yönetimi hizmeti veren ya da bu hizmetlere ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında,
4. Web tasarımı hizmeti veren veya web ortamında çalışan etkileşimli programlar hazırlayan yazılım şirketlerinde ya da bu hizmetlere ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında vb. yerlerde çalışabilirler.
BELGELENDİRME
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
EĞİTİM SÜRESİ
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Bilişim Teknolojileri alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır
PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR
Program 4 yıl olarak tasarlanmıştır. 9. sınıfın dersleri tüm genel, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci ilgi duyduğu alanı belirler ve 10. sınıfta bu alanda eğitim-öğretime başlar.
PROGRAMDA YER ALAN DERSLER
ALAN/DAL DERSLERİ
DALLAR
ZORUNLU DERSLER
Bilgisayar Teknik Servisi
· Bilişim Teknolojilerinin Temelleri
· Sistem Bakım Onarım
· Mikrodenetleyiciler
Ağ İşletmenliği
· Bilişim Teknolojilerinin Temelleri
· Ağ Sistemleri ve Yönlendirme
· Sunucu İşletim Sistemi
Web Programcılığı
· Bilişim Teknolojilerinin Temelleri
· Web Tasarımı ve Programlama
· İnternet Programcılığı
(OKULUMUZDA AKTİF)
Veri Tabanı Programcılığı
· Bilişim Teknolojilerinin Temelleri
· Görsel Programlama
· Nesne Tabanlı Programlama
ALAN ORTAK DERSLERİ
Bilişim Teknolojileri alanının, alan ve tüm dalları ile ilgili ortak yeterlikleri ve mesleki yeterlikleri kazandırmayı amaçlayan derslerdir.
MESLEKÎ GELİŞİM: Bütün alanlarda ortak olup, öğrencinin yaşam boyu kullanabileceği ve mesleki gelişmesine yararlı olabilecek, üretken, bilim ve teknoloji üretimine yatkın, beceri düzeyi yüksek olarak yetiştirilmesi, iyi ilişkiler kurabilmesi, işe uyum sağlayabilmesi gibi genel bilgi ve becerilerin verildiği derstir.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ: Bilişim teknolojilerinin temeli olan kavramları tanıtarak, sistem montajı, işletim sistemi kurulumu işlemlerini gerçekleştirebilme ve problem çözme algoritmaları hazırlayabilme uygulamaları ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
PAKET PROGRAMLAR: Temel ofis programlarının, internet ve e-posta yönetim programlarının kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
TEMEL ELEKTRONİK VE ÖLÇME: Fiziksel ve elektriksel büyüklükler, elektrik esasları, analog, dijital devre elemanları, doğru akım alternatif akım ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
TEKNİK VE MESLEK RESİM: TSE standartları ve teknik resim kuralları, norm, yazı ve rakam, temel geometrik çizimler, iz düşüm, görünüş çıkarma, ölçülendirme, kesit ve perspektif görünüş, açınımlar ve ara kesitleri çizme, elektrik-elektronik devre şemaları çizimi ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
DAL DERSLERİ
Bilişim Teknolojileri alanında yer alan dallara özel ve mesleği destekleyici yeterlikleri kazandıracak dal dersleri, ağırlıkla son sınıflarda yer alan, iş başında veya işletmelerde uygulanması öngörülen derslerdir.
İŞLETMELERDE BECERİ EĞİTİMİ: Her okul, İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur. Ancak bölgesel özellikler ve sektör beklentilerini yansıtacak modüller programda yer almıyorsa, yeni modül içerikleri hazırlanarak programa eklenir. Dersin içeriği; sektör temsilcileri, okuldaki koordinatör öğretmenler ve alan öğretmenlerinin kararı ile planlanarak uygulanır.
AĞ TEMELLERİ: Bilgisayarlı ortamlarda temel yapıda ağ oluşturma, ağ temelleri, sistem güvenliği ve yedek alma, bilgisayarların güvenliğini sağlama ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
VERİ TABANI: Veri ve veri tabanı kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
AĞ VERİ TABANI: Ağ veri tabanının kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
GÖRSEL PROGRAMLAMA: Görsel programlama dilinin kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
NESNE TABANLI PROGRAMLAMA: Nesne tabanlı programlama dilinin kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
ELEKTRONİK UYGULAMALARI: Elektronik ve dijital elektronik ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
SİSTEM BAKIM VE ONARIM: Bilgisayar sisteminin bakım ve onarımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
ENDÜSTRİYEL KONTROL: Endütriyel elemanların çalışma prensipleri ve kullanımı, bilgisayarlı sistemler ile haberleştirilmesi ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
MİKRODENETLEYİCİLER: Mikrodenetleyicilerin kullanımı, devre uygulamalarının kazandırılması ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
BİLGİSAYARLI DEVRE TASARIMI: Elektrik elektronik devre ve şemaları, bilgisayar ortamında çizim ve simülasyon, elektrik-elektronik devre ve şemalara ait baskı devreleri ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
GRAFİK VE ANİMASYON: Resim ve animasyon düzenleme yazılımları ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
WEB TASARIMI VE PROGRAMLAMA: HTML dili komutlarını kullanma, web tasarım editörü kullanarak web sayfası tasarımı yapma ve etkileşimli web uygulamaları için programlar hazırlama ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
İNTERNET PROGRAMCILIĞI: Açık kaynak kodlu internet programlama dilleri, kodları kullanılarak yapılan programlama ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
İŞLETİM SİSTEMLERİ (AÇIK KAYNAK): Açık kaynak kodlu işletim sistemleri ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
AĞ SİSTEMLERİ VE YÖNLENDİRME: Ağ temelleri, yönlendirici ve yönlendirme temelleri teknikleriyle uygulamaları ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
AĞ GÜVENLİĞİ: Yazılımsal ve donanımsal ağ güvenliği sağlama teknikleri ile uygulamaları konularında gerekli bilgilerin verildiği derstir.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ: Gelişmiş ağ sunucu işletim sisteminin kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
AĞ DEĞİŞİM SUNUCU: Gelişmiş ağ sunucu işletim sisteminin kullanımı ile ilgili konularda gerekli bilgilerin verildiği derstir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Birinci derecede cihaz, alet ve yazılımlarla ilgilidirler. Ancak, zaman zaman meslektaşları ve müşterilerle iletişim kurmaları gerekir.
Meslekteki hastalık riskleri, ağ işletmenleri el aletleri ile fazla çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalırlar. Bilgisayarda çalışanların şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıklarına sebep olur.
Web programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle tasarım ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.
Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.
Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.
Bilgisayar teknik servis elemanı, teknik servis (bilgisayar toplanan) ortamında, Elektronik devre yapımını gerçekleştirebileceği atölye ortamında çalışır. El aletlerini çok kullanır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş çoğunlukla ayakta yürütülür, ortam biraz da olsa hareketlidir.
Meslekteki hastalık riskleri, bilgisayar teknik servis elemanları ayakta çok fazla vakit geçirirler. Bu nedenle vücut yorgunlukları fazla olur. Elektronik devreleri gerçekleştirirken baskı devre yapımında ortaya çıkan gaza karşı dikkatli olmak gerekir. Lehimleme yaparken yanma riskine karşı dikkatli olmaları gerekir.
E. İŞ BULMA İMKÂNLARI
Ağ işletmenleri, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticarî kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında geniş iş imkânına sahiptirler. Ayrıca kendi adlarına işyeri açabilirler.
Web programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait iş yerleri, internet üzerinden ticaret (e-ticaret) yapan firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
Veri Tabanı programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
Teknik servis elemanları, bilgisayar toplama ve satış işlemi yapan firmalarda, bünyesinde bilgisayar bulunduran iş yerleri, şirketlerde, özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Ağ işletmenliği;
Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri alanı, Ağ İşletmenliği dalı programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim), Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY–1 puan türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği,Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği bölümlerine ve EA–1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.
Web programcısı;
Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilgisayar Kullanımı alanı Web Programcılığı sertifika programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim), Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY-1 puan türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği,Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği bölümlerine ve EA-1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları taktirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.
Veri Tabanı programcısı;
Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilgisayar Kullanımı alanı Veri Tabanı Programcılığı sertifika programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim), Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY–1 puan türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği, Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği bölümlerine ve EA–1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.
Teknik Servis Elemanları;
Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilgisayar Kullanımı alanı Bilgisayar Teknik Servisi sertifika programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim),Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY-1 puan türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği,
Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol Öğretmenliği bölümlerine ve EA-1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları taktirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.